12.1 - 10.2.2018
Opening: 12.01.18
Fremstillet i 1968 placerer de frithængende Svævende Rumkasser sig i et vendepunkt for Albert Mertz’ virke. Dette er året inden at han reducerer sin palet nærmest kun til rød og blå. Uden tydeliggjorte penselstrøg i et opgør med abstrakt ekspressionisme holder Mertz fast i maleriet for samtidig at gøre op med dets dogmer. ”Er et billede der ikke hænger på væggen stadig et billede?”, spørger Mertz sig selv i sine notesbøger. For ham er det ikke kunstværkets ophøjede status på en gallerivæg, som er vigtig. Mertz skriver, at han er mere interesseret i ”ånden”, som han ønsker at få publikum i kontakt med.
De Svævende Rumkasser bryder udstillingsrummets tredimensionalitet, og på trods af at de er frigjorte fra væggen, insisterer de på maleriets fladhed, som et af dets æstetiske styrker.
Langs væggen hænge elleve gouacher fremstillet to årtier senere. Her får man fornemmelsen for, hvor konsekvent Mertz påtog sig sin rød/blå signatur efterfølgende.
Albert Mertz (1920-1990) udstillingsdebuterede allerede 13 år gammel i 1933 og startede på det Kgl. Danske Kunstakademi i 1936. Selvsamme sted var han de sidste mange år af sit liv professor i malerkunst (1979-90). Mertz var og er anerkendt for både sin kritiske virksomhed, sine eksperimentalfilm og i sit virke som billedkunstner. Han var medstifter af Linien II i 1947, udstillede på både Grønningen og Den Frie og repræsenterede posthumt Danmark på den 21. Sao Paulo Biennale, Brasilien i 1991. Albert Mertz er repræsenteret på alle store danske kunstmuseer, på Moderna museet i Stockholm og Nasjonalgalleriet i Oslo, og i større samlinger, så som Daimler Art Collection, Tyskland. Han modtog både Eckersberg Medaillen (1964) og Thorvaldsen Medaillen (1988).
Return to: