Georg Baselitz: Meine neue Mütze. 2002, linocut, black colour on custom made paper, 228 x 170 cm, ed. 6. Signed “Till G Baselitz 02”
25.10 - 15.11.2014
Opening: 24.10 2014 - kl. 17-20
Galleri Tom Christoffersen er stolt af at kunne præsentere to tyske verdensklassekunstnere i samarbejde med trykkeren Till Verclas. Det er storformats linolumssnit på over 2 meter, trykt med en stor tromle, og kun produceret i få oplag. Baselitz’ serie er fra 2002 med bl.a. det berømte selvportræt med ”Meine Neue Mütze”. Immendorffs serie Cafe de Flore er fra 1991 og viser de mytologiske værtshusscener hvor Immendorff selv optræder med kollegaer og idoler som eks.vis hans gamle lærer Joseph Beuys. Baselitz var et af hovednavnene inden for den såkaldte Nyekspressionisme der opstod i Tyskland i 1960’erne, mens Immendorff var med i den senere ”Die Junge Wilden” bevægelse i starten af 1980’erne.
Georg Baselitz (f.1938) er repræsenteret i samlingerne eller har udstillet, på Guggenheim, MoMA, Tate Gallery, Royal Academy of Arts, Stedelijk, Kunstmuseum Basel, Louisiana osv.
Jörg Immendorff (1945-2007) er repræsenteret i samlingerne eller har udstillet på MoMA, Art Institute of Chicago, Metropolitan Museum of Art, Tate, Neue National Galerie, Museum Ludwig osv.
Udstillingen er lavet i samarbejde med Studio Till Verclas, Hamborg og Jon Eirik Lundberg.
Georg Baselitz er i Danmark repræsenteret af Galleri Bo Bjerggaard.
Georg Baselitz: Rendez-vous am Sonntag. 2002, linocut, red colour on custom made paper, 228 x 1 70 cm, ed. 6 (3 black, 2 black with white circle and 1 red). Signed “Till G Baselitz 02”
Georg Baselitz: Belle Voilette. 2002, linocut, black colour on custom made paper, 228 x 170 cm, ed. 6 (3 black, 2 black with white circle and 1 red). Signed “Till G Baselitz 02”
Georg Baselitz. Indianergrab. 2002, linocut, black colour on custom made paper, 228 x 170 cm, ed. 6. Signed “Till G Baselitz 02”
Jörg Immendorff: Café de Flore Nr.6, Section de merde allemand (sentimental). 1991, Linocut, 240 x 160 cm, ed. 12
Jörg Immendorff: Café de Flore Nr. 3, Ready-made de l’histoire dans Café de Flore 1991, linocut, 240 x 160 cm, ed. 12