Eric-Andersen: Headrest
Under Eric Andersens udstilling HEAD REST i Galleri Tom Christoffersen bliver du indbudt til at slænge dig på en vældig platform af rødt polstret læder. Du kan lægge hovedet til hvile i en hvid marmorhule, mens resten af kroppen inviterer til allehånde berøringer. Hvis du kommer til åbningen kan du blive en del af værkets fremtidige rejse. Her vil skønne kvinder i pikant lingeri påtage sig at forme aftryk af dele af din krop. Aftryk som øjeblikkeligt vil komplementere værket.
HEAD REST er en total installation der indtager og nærmest suspenderer gallerirummet. Den store platform bemægtiger sig rummet fra væg til væg og midt på den står en stor marmorskulptur som en beskyttende hjelm. Ovenover svæver gipsafstøbninger af arme, ben, ører osv. som et loft og som en absurd illustration af Ivan Malinowskis „Disjecta membra“ - de splittede lemmer. Malinowskis digt fra 1958 ansporer menneskelig fremmedgørelse og enhedens ophør, med HEADREST er det måske lige modsat; en invitation til forsoning og samling, og derfor også med en nødvendig fordring om involvering og aktivitet.
Stor tak til: Zille Gry Hansen, Maria Ranum Isaksen, Sofiya Chloe Nilsson Kapper Creations Plagiat film
Press release in English click here
Eric Andersen (f.1941 i Dublin) er pioneren inden for InterMedia kunsten og performance i Danmark. Han var medskaber af kunstnernetværket Fluxus i 1962 og var medaktør i Nikolaj Kirke til den legendariske Fluxus-koncert for musik og anti-musik også i 1962. Eric Andersen stod senere for det største InterMedia værk no-gensinde i forbindelse med København Europæisk Kulturby 1996. Her var der bl.a. fåreflokke i gaderne, publi-kum blev arresteret af politiet, helikopter-ballet og et kor på 500 medlemmer som vandrede på vandet. Eric Andersen modtog i 1997 Eckersbergs Medalje. Han er repræsenteret i internationale privatsamlinger og på museer. I Danmark bl.a. på Statens Museum for Kunst; Esbjerg Kunstmuseum; Museet for Samtidskunst i Roskilde; Kunsten. Museum of Modern Art, Aalborg og HEART, Herning. Museum of Contemporary Art. Han arbejder som oftest i udlandet og er en meget sjælden gæst i dansk kunstliv. Her er chancen for at møde ét af
hans værker. |