Claus
Rohland Jørgnsen
Født
1953 i Svendborg
1966-71
Arbejder med scenografi og kostumedesign for Københavns
Kammeropera, bl.a. totalkoncept for opførelse af Amahl og
Nattegæsterne på Gladsaxe Teater - og laver illustrationer
til avisartikler som direkte reportager fra Salzburger
Festival.
1972
Studentereksamen fra Helsingør Gymnasium
Underviser i de kommende år, bl.a. i 3 år på
Birkemoseskolen i Korsør
1976
Flytter til København - studerer til 1980 kunsthistorie på Københavns
Universitet.
1981
De første udstillinger "Jugendopera" - maleri og
"Contemplating Infinity" - installation på Galleri
14K
1982
"Kineserens Lager" sammen med videomand Svend
Thomsen var ligeledes en installation på Gall. 14K. Følger
to performances : "Contemplating Infinity" for
blandet kor (20 personer) på Amager Torv og "Udmålinger"
på Strøget.
Efter en kort berøring med Værkstedet Værst, startes
atelieret Kong i St Kongensgade under navnet Banana Shimmy og
Javapigerne, som stod for de første arrangementer som f.eks
en koncert med Ballet Mecanique og en performance
"Byrundturen" sammen med punkorkestret No Knox.
Udstillingsstedet Kongo grundlægges på samme adresse.
Deltager i udstillingen "Sæd fra Sidegaden"
1983
Deltager i Charlottenborgs Forårsudstilling.
Arrangerer en aften med William S. Burroughs og John Giorno,
samt Dan Turell, Sort Sol, T.S. Høeg og SS-Say i Saltlageret
i Kbh., under titelen Last Chance William S. Burroughs, og ved
samme lejlighed lanceres det første nr. af tidsskriftet for
kunst, poesi og musik, Kong - bladet blev udgivet med tilhørende
kassettebånd og originalkunst.
Efter de første 3 numre blev bladet omdøbt til Atlas og mere
konceptrettet, men stadigt med tilhørende kasettebånd el. LP
med musik - lige fra rock/punk over stjernelyde(Lars Hug) til
sortfodsindianeres sange - bladet eksisterede til beg 90´erne.
Deltager i K.E..
1984
Charlottenborgs Forårsudstilling / Gud og Grammatik,
Charlottenborg/ Goethe i Kongo på Sophienholm / Du skal ikke
være bange for mor, du har jo din gravko, Kongo / Mørketide,
Gall. Sct Agnes / Performance og maleri direkte på væggene på
Krasnapolsky/ K.E.
1985
Deltager i åbningsudstillingen på Galleri Brandt, Kbh. og
afholder samme år separatudstilling dér / T-Show på Galleri
Specta, Århus
Efterårsudstillingen, Charlottenborg - arbejder sammen med
Poul Borum på planerne om omdannelse af Søpavillonen til
kulturcenter.
1986
Deltager i North Jubilæumsudstilling på Fyns Kunstmuseum.
Modtager arbejdslegat fra Statens Kunstfond.
Maleri, nominem -et. , Kongo / Littershow -affald,
installation, Kongo / div. udstillinger udenfor Kbh.
Paris, blev inviteret til Fondation Cartier og møde med leder
Marie Claude Beaux - lagde grunden til et fremstød for dansk
maleri som i blev udformet i samarbejde med kunsthistoriker
Peter Meyer og senere realiseret.
1987
Arbejdsophold i Paris på bl.a. Cité des Arts - blev
inviteret af Jean Tinguely til at besøge og skrive om et
siden 70´erne hemmeligholdt projekt, han havde bygget på i
skovene syd for Paris - det resulterede den første offentliggørelse
af projektets omfang i en avisartikel trykt i Politiken samme
år.
Opholdet strakte sig fra jan. - til aug. og resulterede i to
udstillinger:
Daily Expenses & Costs of Living på Gall. Brandt og ABC i
Husets Udstilling.
1988
Udstillingen "Naturlig Tale", Kongo /
Separatudstilling, GalleriWI, Viborg. / gruppe udstilling i
Gall. Sct Agnes
Rejste tilbage til Paris, febr. - juni, - producerede en
lithografisk mappe "The Irresponsebility of Time and
Flowers" på Michael Woolworths værksted.
1989
Udstiller malerier og tegninger på separatudstilling på
Himmerlands Kunstmuseum / Arbejder på papir, Bell Free
Gallery /
Malerier ´89, Overgaden / Boardroom,Bathroom - installation
og fotografi sm. med den franske kunstner Antoine Segovia,
Husets Udstilling.
Deltager i projektet "Musikere maler, Malere musicerer,
og Digtere holder kæft" på Overgaden, sm. med Berit
Jensen, Kristian Dalgård og Lars Nørgård.
Påbegynder fotoserien Selvoptagelser
1990
Malerier 89/90 på Galerie Pilou, Kbh.
Bliver udvalgt til at repræsentere dansk malerkunst på
udstillingen Europrize i Stad Oostende, Belgien.
Tv-udsendelse Galleri 11.
1991
Deltager i udstillingen Découvertes `91 på Grand Palais i
Paris.
Malerier no.5, separatudstilling hos Galerie Asbæk, Horsens.
Starter sammen med kunstnere kommende fra Norge og Sverige og
Dk. projektet Blah,Blah,Blah - med hovedformål at skabe
udstillinger i Skandinavien og udgive et tidsskrift med samme
navn, der blev udgivet en grafisk mappe med bidrag fra
samtlige kunstnere, men projektet opløstes efter et halvt år.
Skriver artikel om cyberpunk og virtual reality til
tidsskriftet Cras.
1992
In the Belly of Time, Galerie Patricia Asbæk.
Åbningsudstilling ved indvielsen af Kongegården, Korsør.
De Bonnard á Baselitz, Galeries Manzard et Mazarine, Paris.
1993
Arbejder på at rendyrke en ny metode og teknik, som viser sig
med de sort/hvide malerier i de kommende år.
1994
Interim, separatudstilling hos Galerie Egelund, Kbh.
De første sort/hvide malerier vises på Copenhagen Art-Fair,
hvoraf et erhverves af Skive Kunstmuseum.
1995
Deltager i FIAC, Paris og kvitter derefter samarbejde med
Galerie Egelund - det bliver start på en længerevarende
arbejdsperiode med vægten lagt på form versus formulering.
En selvvalgt enerådighed over produktets skæbne gennem
fravalg af fast galleri-engagement fører til en ny
"flydende form" med samarbejde på tværs med
diverse gallerister gn. de kommende år.
1996
Zwischen Sinn, Text und Utopie er titelen på en
separatudstilling hos Galerie Magnus Aaklund i Lund, Sverige.
Tegner for Berlingske Tidendes ugentlige "Henne om hjørnet".
1997
Endnu et maleri, dette fra serien Zwischen ... erhverves af
Skive Kunstmuseum.
Sideløbende arbejdes på et omfattende portrætteringsprojekt,
hvoraf det første var et portræt af Erik Mortensen, malet
under et kortvarigt ophold i udenrigsministeriets lejlighed i
Paris 1993.
1998
Paintings and Drawings, en udstilling hos Carsten Frøkjær
Kunsthandel, Hellerup.
Medlem af Kunstnersamfundet.
1999
Som et resultat af et langstrakt arbejde med maleriet som
medie i en re-formulering af proces og teknik vises
udstillingen Represence hos Galerie Bie&Vadstrup i St.
Strandstræde og modtages som et bud på et nyt maleri.
Senere samme år vises en udstilling af tegninger hos
Schleisner-Borgsmidt Kunsthandel - her drejede det sig om at
komme overens med tegningen som den umiddelbare registrering
versus konstruktion(relaterende til maleri), hvor der til hver
tegning i stort format (100x70 & 140x100) blev skabt
x-antal tegninger udført i forskellige grafiske materialer og
metoder, som blev klippet i småstykker og derudfra
konstrueredes nye "tegninger".
2000
Arbejdsår - enkelte portrætter færdiggjort, bla. Henrik
List, journalist og forfatter og Sten Jørgensen, Sort Sol.
Forelæsning på Kunstakademiet, Claus Carstensens skole,
tema: "Incredibly strange music & Other music"
2001
Separatudstilling, Kongegården, Korsør.
Forelæsninger på Kunstakademiet, Claus Carstensens skole, i
Februar "Lyd -Kunst, Lydkunst"
Forberedelse af bogprojekt
Tv udsendelse i serien Kunst i Øjet
|