Berit
Jensen, "Gul" :
Post-painting,
80´er-neo-ekspressionisme, ungt, vildt "heftiges Malerei
" eller blot et
maleri der ikke kræver nogen form for " åndelig
indlevelse" eller hævder nogen kunstnerisk originalitet.
Tilbage
bliver gentagelsen, " re-produktionen ": det allerede skabtes
kunstneriske formsprog der gentages og gentages i postmodernismens
ånd indtil citationenen umuliggør og latterliggører enhver idé
om ekspressionismens "lidende " kunstner og udtryksmæssige
egenart.
Spørgsmålet
er, om betegnelsen " De unge vilde ", som Berit Jensens
generation af malere omkring den hæderkronede " Kniven på
hovedet "-udstilling på Tranegården i 1982 kaldes,
i virkeligheden er dækkende: Berit Jensens " vildskab
" er på ingen måde en emotionel vildskab, men højst en formmæssig
vildskab, der, i sin optagethed af maleriets grundproblemer, føler
sig fri til at overtage, anvende, imitere og ironisere over hele det
kunsthistoriske bagkatalog: Det figurale, der dog aldrig bliver
egentligt genkendeligt, det abstrakt-ekspressionistiske der dog
aldrig bliver følelsesladet, osv. Et maleri der i mere end en
forstand insisterer på at være "Gegen-stand" ", som
Berit Jensens billeder kaldtes i 80´ernes Berlin:
"Genstand": Maleri som maleri som objekt på 80´ernes
boomende kunstmarked, men også "mod-stand": Modstand mod
enhver beskuers forsøg på at fiksere maleriernes lag-på-lag-på
lag af betydning og henvisning. ” At man ikke længere kan male,
men derfor gør det alligevel. ”
|
|
Torgny
Wilcke: " Uden titel ":
At
et maleri kan have en krop. At det ikke blot forsøger at forholde
sig til lærredets to dimensioner, længde og bredde, men til den
tredje - massefyldens - og måske den fjerde, som er tidens:
Kroppens arbejde i tid med farve og lærred, og farven og lærredets
arbejde med sig selv i udflydning, krakelering og tyngde.
Umidelbart
synes Torgny Wilckes, tunge, farvemættede lærreder, som de vistes
første gang på Charlottenborgs " Fact& Value
"-udstilling sidste år, måske at indskrive sig i en tradition
for en udforskning af det formelt-æstetiske, som det kendes fra den
amerikanske 50-60´er scene med Newman, Rothko, o.a. , men måske var det i stedet forsøget
værd, at læse dem i forhold til det 20. århundredes fænomenologiske tradition: Fænomenologi er videnskaben om,
hvorledes vi sanser gennem kroppen,
og ikke gennem det traditionelle maleris en-øjede kuk-kasse
perspektiv: Set i dette lys kan Torgny Wilckes malerier siges at
stille et interessant spørgsmål til nye veje for maleriet: Hvad
bliver et maleri til, når farve bliver skulptur og lærred
bliver installation, når
fokus forskydes fra øjet og
fladen til kroppen og
rummet ?
|
|
Mikkel
Engelbrecht, "Uden titel ”:
I litteraturen om de gamle surrealister, ses det ofte, at
Freuds begreb " das unheimliche " anvendes: " Det
u-hjemlige " eller de velkendte genstande der pludselig fremstår
som uforståelige eller fremmede: Kopper betrukket med pels, geder
med bildæk om maven eller hummere anvendt som telefonrør -
billeder og genstande der ofte opfattes med lige dele nysgerrighed
og utilpashed. Billeder og objekter, som vi umiddelbart genkender,
men hvis betydning og sammenhæng synes revet ud af led - et
meningens sammenbrud i vores dagligdagsverden. At indskrive Mikkel
Engelbrechts billede i denne tradition er et kunstgreb - for også
en bevidsthed om 80´ernes ironiske reference-maleri synes at være
tilstede, - men det meningssøgende spørgsmål synes at rejse sig:
Med hvilket objekt er det, at vi bliver konfronteret: En klokke
eller en hue - eller en klokke/hue ? Et objekt i et
ikke-eksisterende rum, som vi synes at genkende, men ikke aner hvad
er.
|
|
|