HIMMELRUM OG ANDRE MALERIER
Galleri Tom Christoffersen
Skindergade 5 1159 Kbh. K
Malene Bach
I sin serie af nye malerier og papirarbejder fortsætter Malene Bach
sin konceptuelle udforskning af maleriets fundamentale virkemidler – og
de utallige kunsthistoriske referencer der nødvendigvis er indlejrede
i disse.
Med en bevågenhed omkring maleriet som en serie af greb, peger Malene
Bachs malerier på sig selv som maleri - og ikke mindst som konvention.
Med deres minimale abstraktion, møder billederne os med en spørgen
til vores idé om tradition og fornyelse i maleriet: og leger med
vores forventninger til disse: Med hvilke tricks får maleren antydet
figuration i billedet ? Hvorfor begynder vi at opfatte visse elementer
i et billede som narrative, som fortællende en historie ? Hvor lidt
skal der til før at antyde et genkendeligt motiv ?
Alle spørgsmål der i højeste grad inddrager beskueren
til en dialog med værket – en dialog der med titlen ”Himmelrum ”
– henvisende til skyernes konstante dannelse og oplæsning af rumlige
formationer – ligeledes inviterer til overvejelser over maleriet som rum
i fysisk to- og tre dimensional henseende, men også som udgangspunkt
for overvejelser over maleriets historiske og rumligt skiftende positionering
i mødet med beskueren.
Bodil Nielsen
At maleriet kan være særdeles nærværende og engagerende
for beskueren ikke alene i mental forstand, men også i fysisk henseende
har altid været et omdrejningspunkt for tilblivelsen af Bodil Nielsens
værker. I hendes værker synes der at være et indbygget
overraskelsesmoment:: Det store format, det tilsyneladende enkle geometrisk
orienterede formsprog med enkelte blomsterornament lignende figurationer
synes måske umiddelbart at antyde en monumental rolighed, men opløses
i beskuerens konkrete fysiske, sansende møde i en forvirringsagtig
tilstand, hvor maleriets let transparente lag efterlader beskueren usikker
på billedet som fysisk størrelse i udstillingsrummet. Og
i selv sammen øjeblik opdager vi ligeledes, at billedernes svævende
monumentalitet antyder vores egen kropslighed – vores fysiske nærvær
i rummet sammen med billedet. At maleriet har krop – men at vores egen
kropslighed også er indlejret i vores forståelse af maleriet
- inviteres beskueren til at opdage i den serie af nye malerier, som Bodil
Nielsen præsenterer på Christoffersen Art
Merete Jankowski
|
|