current upcoming previous |
|||||||||||||||
home | | | artists | | | exhibitions | | | lectures | | | available works | | | publications | | | news | | | about |
Richard Winther: Uden titel. 1978, olie på lærred, 34 x 46 cm (36 x 48 cm). Klik på billedet for at se det større
”De øverste lag fernis fjerner aldrig erindringen om det underste lag”* Allerede i 1941 omtaler Asger Jorn i sin artikel ”Intime banaliteter” det ”dårlige maleri” med ømhed og forståelse. Dagligdagens trivielle billeder er som ”(…) en udtrådt støvle af ualmindelig fin pasform”. Senere i 1949 opfordrer han COBRA kollegerne til at oprette ”en sektion til forbedring af gamle lærreder.” Det er i 1977, at Per Kirkeby overmaler og navngiver et lærred ”Byzantinsk spejling efter hjemkomsten”. Det er vanvittigt smukt. Gennemsigtige ruiner. Han forærer Richard Winther det byzantinske lærred samme år. Richard Winther arbejdede ofte i serier. Mere end 50 overmalinger bliver det til i foråret 1977. Samme år, 1977, skriver Winther til kunsthistoriker Troels Andersen ”Det er rigtigt dekorationsmaleri, rytmisk og effektivt, jeg har fem skovsøer nu, jeg ikke vil male videre på. Der er andre, der er for slapt malet, dem har jeg malt figurer på.”** Samstemmende er der både glæde og respekt for banaliteterne. Nye fortællinger i dialog med traditionen. Hele tiden knyttet til en fascination af det kitschede, det uprætentiøse og med en klar distance til det ’rigtige’ maleri. Albert Mertz ville nok have anerkendt tanken om en distance til det ’rigtige’ og akademiske maleri. Med en tidlig fornemmelse for forbrugs- og populærkulturens enorme billedstrøm, bruger han allerede i 1950’erne avisudklip, postkort og dameblade til overmaling og udklip. Mertz finder også loppemarkedsbilleder men udviser på dem en langt mere alvorlig skepsis overfor det traditionelle maleri. Konceptkunsten rammer de gamle lærreder som klare hårde stød. Jes Brinch, Claus Carstensen og Arthur Køpcke befinder sig i et andet felt. Skarpsleben ironi, politiske paroler og social kritik. Netop Ironien og den nye fortælling står knivskarpt i Brinchs ”Moderniseringer.” Arthur Køpcke er som en ”one man combat unit”.*** Det er nok ikke tilfældig at bøgerne ”Lenins Materialisme og empiriokriticisme” sammen med bogen om ”Socialreformen” i årene 61 – 62 maltrakteres, sammenklistres og bemales. Claus Carstensen har i årtier dyrket en form for modifikation gennem sit nøglebegreb defacing. En skamfering af eksisterende visuelle udtryk, der på en gang er en destruktiv og konstruktiv handling. Først i 2013 slår han ud efter loppemarkedsmalerier for alvor. Med vanlig sikkerhed og præcision. Der er stor forskel på den måde Saltarrelli, Brinch, Carstensen, Köpcke, Mertz, Winther, Jorn, og Kirkeby arbejder med de ”anonyme banaliteter.” Men der er en fællesnævner, når blikket rettes mod modifikationer, moderniseringer, overmalinger og defacing. Kilde: ”Hvad skovsøen gemte” Museum Jorn / Modifikationens modaliteter / Helle Brøns |
BILLEDER AF BILLEDER
Jes Brinch Fernisering: 29.11. 2013 - kl. 17-20 Se 13 værker af Richard Winther hér (pdf)
2. RUM VELKOMMEN TIL GALLERIET
GUDRUN HASLEKLAUS THEJLL JAKOBSEN ALBERT MERTZ ESTATE MORTEN SØKILDE MORTEN SØNDERGAARD Klik her for mere info |
|
Udvalgte værker | ||
BILLEDER AF BILLEDER Installation view Galleri Tom Christoffersen 2013 Klik på billedet for at se det større |
||
BILLEDER AF BILLEDER Installation view Galleri Tom Christoffersen 2013 Klik på billedet for at se det større |
||
BILLEDER AF BILLEDER Installation view Galleri Tom Christoffersen 2013 Klik på billedet for at se det større |
||
BILLEDER AF BILLEDER Installation view Galleri Tom Christoffersen 2013 Klik på billedet for at se det større |
||
BILLEDER AF BILLEDER Installation view Galleri Tom Christoffersen 2013 Klik på billedet for at se det større |
||
Asger Jorn Uden titel 1959 olie på lærred, 53 x 71,5 cm Klik på billedet for at se det større |
||
Richard Winther Uden titel 1978 olie på lærred 37 x 37 cm (47 x 47 cm) |
||
Albert Mertz SNE 1962 olie på pap 38 x 32 cm Klik på billedet for at se det større |
||
Per Kirkeby Tiefe 1979 olie på lærred 30,5 x 36,6 cm Klik på billedet for at se det større |
||
Arthur Køpcke Uden titel 1962 bog "Socialreformer", sider sammenklistret og collage 17,5 x 12,5 x 5,5 cm (lukket) Klik på billedet for at se det større |
||
Jes Brinch Fuldmåne i Dyrehaven 2013 olie og arkyl på lærred 55 x 80 cm Klik på billedet for at se det større |
||
Claus Carstensen Defaced Dorothy Margaret Swanson Feut 1968 Lore 2012 spray on tapestry 41 x 33 cm Klik på billedet for at se det større |
||
Mason Saltarrelli Eternally off to buy milk 2011 olie på lærred Klik på billedet for at se det større |
Skindergade 5, 1159 Copenhagen K, Denmark Phone: +45 33917610 / +45 26377210 galleri@tomchristoffersen.dk |