current
upcoming
previous
 
home | artists | exhibitions | lectures | available works | publications | news | about

Richard Winther: Uden titel. 1978, olie på lærred, 34 x 46 cm (36 x 48 cm). Klik på billedet for at se det større

”De øverste lag fernis fjerner aldrig erindringen om det underste lag”*

Allerede i 1941 omtaler Asger Jorn i sin artikel ”Intime banaliteter” det ”dårlige maleri” med ømhed og forståelse. Dagligdagens trivielle billeder er som ”(…) en udtrådt støvle af ualmindelig fin pasform”. Senere i 1949 opfordrer han COBRA kollegerne til at oprette ”en sektion til forbedring af gamle lærreder.”
Det er forår i Paris. Maj 1959 og Asger Jorn udstiller i det franske Galerie Rive Gauche. De overmalede loppemarkedsfund benævnes: Modifikationer. Det er fortrinsvis landskabsmalerier, som Jorn bemaler, og en af de udstillede modifikationers underlag er et idyllisk tryk af et Claude Monet maleri. Men idyllen er hårdt bearbejdet. Det minder om vikingerne, der i Normandiet udførte graffitiagtige indridsninger oven på kalkmalerier. Nye betydninger og fortolkninger udført med nordisk åbenhed og frækhed.

Det er i 1977, at Per Kirkeby overmaler og navngiver et lærred ”Byzantinsk spejling efter hjemkomsten”. Det er vanvittigt smukt. Gennemsigtige ruiner. Han forærer Richard Winther det byzantinske lærred samme år. Richard Winther arbejdede ofte i serier. Mere end 50 overmalinger bliver det til i foråret 1977.
Kirkeby arbejder ofte mere nænsomt og skaber nye rum i sine billedundersøgelser. Winther er mere som Jorn i sin tilgang. Han fortæller sine egne historier på de fundne lærreder.

Samme år, 1977, skriver Winther til kunsthistoriker Troels Andersen ”Det er rigtigt dekorationsmaleri, rytmisk og effektivt, jeg har fem skovsøer nu, jeg ikke vil male videre på. Der er andre, der er for slapt malet, dem har jeg malt figurer på.”** Samstemmende er der både glæde og respekt for banaliteterne. Nye fortællinger i dialog med traditionen. Hele tiden knyttet til en fascination af det kitschede, det uprætentiøse og med en klar distance til det ’rigtige’ maleri.

Albert Mertz ville nok have anerkendt tanken om en distance til det ’rigtige’ og akademiske maleri. Med en tidlig fornemmelse for forbrugs- og populærkulturens enorme billedstrøm, bruger han allerede i 1950’erne avisudklip, postkort og dameblade til overmaling og udklip. Mertz finder også loppemarkedsbilleder men udviser på dem en langt mere alvorlig skepsis overfor det traditionelle maleri. Konceptkunsten rammer de gamle lærreder som klare hårde stød.

Jes Brinch, Claus Carstensen og Arthur Køpcke befinder sig i et andet felt. Skarpsleben ironi, politiske paroler og social kritik. Netop Ironien og den nye fortælling står knivskarpt i Brinchs ”Moderniseringer.” Arthur Køpcke er som en ”one man combat unit”.*** Det er nok ikke tilfældig at bøgerne ”Lenins Materialisme og empiriokriticisme” sammen med bogen om ”Socialreformen” i årene 61 – 62 maltrakteres, sammenklistres og bemales.

Claus Carstensen har i årtier dyrket en form for modifikation gennem sit nøglebegreb defacing. En skamfering af eksisterende visuelle udtryk, der på en gang er en destruktiv og konstruktiv handling. Først i 2013 slår han ud efter loppemarkedsmalerier for alvor. Med vanlig sikkerhed og præcision.

Der er stor forskel på den måde Saltarrelli, Brinch, Carstensen, Köpcke, Mertz, Winther, Jorn, og Kirkeby arbejder med de ”anonyme banaliteter.” Men der er en fællesnævner, når blikket rettes mod modifikationer, moderniseringer, overmalinger og defacing.
Om netop det, at lave billeder af billeder, skriver Per Kirkeby i sit katalog ”Ubermalungen..”: ”I mange ”afgørende” forløb blev de en slags nøglebilleder.” ****

*Erik Steffensen: ”Refleksioner”, 2005, s. 22
** T. Andersen, J. Gammelgaard, J. Thage, T. Thage: Richard Winther – Billeder og tolkninger, s. 103
*** Claus Carstensen: Action and Remains Al Hansen og Arthur Køpcke ”Republikaneren”
**** Per Kirkeby: Übermalungen 1964-1984, Kunstraum München

Kilde: ”Hvad skovsøen gemte” Museum Jorn / Modifikationens modaliteter / Helle Brøns

 

BILLEDER AF BILLEDER

Jes Brinch
Claus Carstensen
Asger Jorn
Per Kirkeby
Arthur KØpcke (D/DK)
Albert Mertz
Mason Saltarrelli (US)
Richard Winther

29.11. - 21.12. 2013

Fernisering: 29.11. 2013 - kl. 17-20
Se 13 værker af Richard Winther hér (pdf)

2. RUM
VELKOMMEN TIL GALLERIET
GUDRUN HASLE
KLAUS THEJLL JAKOBSEN
ALBERT MERTZ ESTATE
MORTEN SØKILDE
MORTEN SØNDERGAARD
Klik her for mere info
Udvalgte værker
  BILLEDER AF BILLEDER
Installation view
Galleri Tom Christoffersen 2013
Klik på billedet for at se det større
  BILLEDER AF BILLEDER
Installation view
Galleri Tom Christoffersen 2013
Klik på billedet for at se det større
  BILLEDER AF BILLEDER
Installation view
Galleri Tom Christoffersen 2013
Klik på billedet for at se det større
  BILLEDER AF BILLEDER
Installation view
Galleri Tom Christoffersen 2013
Klik på billedet for at se det større
  BILLEDER AF BILLEDER
Installation view
Galleri Tom Christoffersen 2013
Klik på billedet for at se det større
  Asger Jorn
Uden titel
1959
olie på lærred,
53 x 71,5 cm
Klik på billedet for at se det større
  Richard Winther
Uden titel
1978
olie på lærred
37 x 37 cm (47 x 47 cm)
  Albert Mertz
SNE
1962
olie på pap
38 x 32 cm

Klik på billedet for at se det større
  Per Kirkeby
Tiefe
1979
olie på lærred
30,5 x 36,6 cm

Klik på billedet for at se det større
  Arthur Køpcke
Uden titel
1962
bog "Socialreformer", sider sammenklistret og collage
17,5 x 12,5 x 5,5 cm (lukket)

Klik på billedet for at se det større
  Jes Brinch
Fuldmåne i Dyrehaven
2013
olie og arkyl på lærred
55 x 80 cm
Klik på billedet for at se det større
  Claus Carstensen
Defaced Dorothy Margaret Swanson Feut 1968 Lore
2012
spray on tapestry
41 x 33 cm

Klik på billedet for at se det større
  Mason Saltarrelli
Eternally off to buy milk
2011
olie på lærred
Klik på billedet for at se det større

Skindergade 5, 1159 Copenhagen K, Denmark
Phone: +45 33917610 / +45 26377210
galleri@tomchristoffersen.dk
Join our mailing list