Peter Louis-Jensen: Fragmenter, 1961, Oil on masonite, 50x50 cm and 78x49,5 cm, Annie & Otto Johs. Detlefs Foundation. Exhibited at Sommerudstillingen 61, Den frie Udstillings Bygning, 10-25 June 1961, no. 118. Formerly owned by John Davidsen.
20.5 - 25.6.2016
Med sin kreativitet, kompromisløshed og sit åbenlyse kunstneriske intellekt hører Peter Louis-Jensen (1941-99) til en af de vigtigste danske kunstnere i 1960’erne. I sit med- og modspil i Ex-skolen, helt fra dens begyndelse, var hans indflydelse afgørende på hans nærmeste våbenfælle, Poul Gernes, og uhyre vigtig for de øvrige medlemmer, herunder Per Kirkeby og John Davidsen.
Allerede i året op til Den eksperimenterende Kunstskoles start i oktober 1961, havde Peter Louis-Jensen skabt værker som foregreb vigtige dele af dens idealer og resultater. Det er disse værker fra 1961, alle der har kunnet spores, der vises samlet på denne af omfang lille, men ved værkernes originalitet og radikalitet helt igennem storslåede udstilling. Fra Fragmenter i to stribede dele, et kvadrat og et rektangel, der skal hænge adskilt og skævt på væggen, over sensationelt originale op-art-agtige malerier i tre og fire dele, hvor det perspektiviske forsvindingspunkt ligger på væggen uden for billederne, til det sidste egentlige værk før Ex-skolen, fra september 1961, der er et cool opgør med maleriet i form af en hvidmalet masonitplade med rækker af borede huller. At der virkelig var og er tale om vigtige sager understreges af, at de sidstnævnte værker blev afvist fra Kunstnernes Efterårsudstilling 1961, medens de stribede billeder, som Peter Louis-Jensen viste på Sommerudstillingen 61 blev beskrevet af kritikeren Gunnar Jespersen som ”buldrende hule virkninger, smarte sager fra kunstens overdrev”, og ikke mindst af, at tre af de ganske få værker fra 1961, i Ex-skolens tid siden blev ejet af kolleger på den.
Udstillingen akkompagneres af bogen ”Peter Louis-Jensen 1961” (Forlaget Bangsbohave 48 sider, kr. 98), hvor tilrettelæggeren, kunsthistorikeren, dr.phil. Lennart Gottlieb, gennemgår værkerne og gør rede for inspirationer og Peter Louis-Jensens overvejelser, bl.a. hans ønske om ”at trænge ind i den tredie dimension, rummets dimension, rummets mystik” og hans træthed over ”’malere’: Smøre på lærred, trille i ler”, som han formulerede det.
Peter Louis-Jensen (1941-99). Debut på Kunstnernes Efterårsudstilling 1960. Ex-skolen 1961-68. Retrospektiv udstilling på Vestsjællands Kunstmuseum (nu Sorø Kunstmuseum) 2003. Der findes værker af Peter Louis-Jensen i bl.a. ARoS Aarhus Kunstmuseum, Brandts, Museum Jorn, Sorø Kunstmuseum og Statens Museum for Kunst.
Peter Louis-Jensen: Trikord, august, 1961, Oil on masonite in three parts, 57,5 x 121,5 cm, 87 x 121,5 cm, 62 x 121,5 cm, Total length 121,5 x 283,5 cm, Private collection. Rejected by Kunstnernes Efterårsudstilling 1961.
Peter Louis-Jensen : Untitled (White Structure), September 18th, 1961, Oil on masonite pierced by drilled holes, 51 x 72 cm, Private collection. Rejected by Kunstnernes Efterårsudstilling 1961.
Peter Louis-Jensen: Contour, Spring 1961, 1961, Painted relief of corrugated cardboard and wooden lists on masonite, 73 x 49 cm, Annie and Otto Johs. Detlefs Foundation. Exhibited at Sommerudstillingen 61, Den frie Udstillings Bygning, 10-25 June 1961, no. 121.
Peter Louis-Jensen: Untitled, july 1961, 1961, Oil on masonite in four parts, 93,5x60,7 cm x 4, Private collection. Formerly owned by Hans-Jørgen Nielsen.
Peter Louis-Jensen: Untitled. 1961, 1961, Indian ink on paper, 25 x 20 cm, Private collection. Formerly owned by John Davidsen.
Peter Louis-Jensen: Untitled, 1961, 1961, Indian ink on paper, 17,7 x 24,7 cm, Private collection. Formerly owned by John Davidsen.