9.9 - 7.10.2023
Konkret kunst : Kunst sammensat af enkle, nonfigurative visuelle former og forbundet med en opfattelse af struktur som et sammenhængende organisationsprincip (Theo van Doesburg: Den konkrete kunsts manifest, 1930).
Albert Mertz, Poul Gernes, Gunnar Aagaard Andersen & Ib Geertsen er alle stærke eksponenter for konkret kunst - en genre af kunsten, der op gennem det 20. århundrede vant fodfæste på den danske og internationale kunstscene.
Trods deres indbyrdes forskellighed arbejdede alle fire kunstnere konsekvent med farver, former og disses indbyrdes balance. Oftest begrænset til geometriske former i et utal af kombinationer, med basisfarver og helt elementære former, ønskede de, at skabe nye forudsætninger for både det at skabe og at opleve et kunstværk. Ved at vælge de meget simple motiver såsom cirkler, striber og forskellige geometriske former var målet blandt andet at tilgængeliggøre kunsten, så mange kunne få glæde af den uden særlige forudsætninger og som en integreret del af dagligdagen.
Gunnar Aagaard Andersen (1919-1982) arbejdede som billedkunstner, arkitekt, grafiker, indretningsarkitekt, scenograf og komponist. Han var medlem af kunstnergruppen Linien II fra slutningen af 1940'erne til begyndelsen af 1950'erne. I samme periode opholdt han sig i Paris. Han var professor ved Kunstakademiet i København fra 1972-82 og modtog Eckersberg og Thorvaldsen Medaillen. Hans værker findes i mange offentlige og private samlinger, herunder Museum of Modern Art, New York, Statens Museum for Kunst, ARoS Aarhus Kunstmuseum, Kunstmuseum Brandts, Esbjerg Kunstmuseum, Trapholt, KØS Museum for kunst i det offentlige rum, Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, Sorø Kunstmuseum, Museum Jorn, HEART Herning Museum for Samtidskunst, Fuglsang Kunstmuseum, Munkeruphus et. al.
Ib Geertsen (1919 - 2009). Udstillinger (udvalgte): 2009 Aros – Aarhus Kunstmuseum, Aarhus , Galleri Tom Christoffersen, Cph. 2004 Maison du Danemark, Paris (Frankrig). 2003 Kunstcenter Silkeborg Bad, Silkeborg, Nikolaj, Copenhagen Contemporary Art Center, Cph. Blaa farveværket, (Norge). 2001 Esbjerg Kunstmuseum, Esbjerg. 1999 Maleri og skulptur 1960-98). Randers Kunstmuseum, Randers.1998-99 Kunstmuseum Vestsjælland. Sorø. 1992 (SMK) Statens Museum for Kunst. Cph. I 1947 var han en af grundlæggerne af kunstnergruppen Linien II. Geertsens arbejde er repræsenteret på flere museer, blandt andet Statens Museum for Kunst og ARoS-Aarhus Kunstmuseum, og han har lavet en masse bestillingsopgaver og offentlig kunst. Ib Geertsen har modtaget Det Kongelige Danske Akademis fineste hæder Thorvaldsen Medaillen (1991) og Eckersberg Medaillen (1978).
Albert Mertz (1920 - 1990) havde sin udstillingsdebut kun tretten år gammel i 1933 og startede på Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1936. Flere år senere blev han lærerprofessor ved samme institution fra 1979 til sin død i 1990. Mertz er anerkendt for sine kunstkritikere, sine eksperimenterende film og i sit arbejde som maler. Han var medstifter af Linien II i 1947, viste med kunstnerforeningerne Grønningen og Den Frie og repræsenterede Danmark posthumt på den 21. Sao Paulo Biennale, Brasilien i 1991. Albert Mertz er repræsenteret på alle større danske kunstmuseer, i Moderna Museet , Stockholm, Sverige, Nationalgalleriet, Oslo Norge og i større samlinger som Daimler Art Collection. Han modtog både Eckersberg-medaljen (1964) og Thorvaldsen-medaljen (1988)
Poul Gernes (1925 – 1996, Danmark) har haft værker udstillet over hele verden. I 1988 repræsenterede han Danmark ved Venedig Biennalen, og siden sin bortgang har han modtaget international anerkendelse med soloer i Deichtorhallen (Hamburg), Louisiana Museum of Modern Art (Humlebæk) og på Documenta 12. Hans værker kan også ses overalt i Danmarks landskab, især med Københavns farvestrålende Palads-biograf, hvis ydre han skabte i 1989 sammen med næsten 150 andre dekorative projekter i landet. Hans design af interiøret på Herlev Hospital – færdiggjort i 1976 – er stadig i brug og er fortsat den største kunstneriske udsmykning til dato i Danmark.
Gunnar Aagaard Andersen: VÆGAVIS. DEN RETTE, DEN STUMPE OG DEN SPIDSE VINKEL, 1971, olie på lærred, 130 x 97 cm