Astrid Svangren: literary imagination body play dead gust growth an ever - present ocean stage eliminate my own hyperballad. 2015. Oil, ink, gum, wool, pen, foil, rubberstring on MDF. 180x122 cm
21.2 - 14.3.2015
Maleriets traditionelle brug af farve og flade er fælles udgangspunkt for de fire kunstnere på Bagsiden af en blomme, men på hver sin måde udfordrer de konventionerne om værket som en entydig størrelse. Udstillingens særlige sigte er at give et bud på maleriets poetiske muligheder. Hos hver af kunstnerne udtrykkes stemninger og følelser i billeddannelsen gennem deres arbejde med størrelser som spontanitet, sanselighed og kropslig gestik. Forbindelsen til det poetiske, i bredere forstand, understreges af at titlen ”Bagsiden af en blomme” er citeret fra digtsamlingen Ud i det u-løse af Signe Gjessings.
Svend Danielsen (1955) skaber humoristiske, sære og sprudlende malerier som har en flygtighed over sig. Der er figurer, strøg og ansatser til genkendelige motiver, tilsyneladende tilfældigt placeret på lærredet - men man skal ikke tage fejl, en meget bevidst form og farvesammensætning ligger bag de poetiske og sanselige billeder.
Astrid Svangren (1972) anvender maleriet som medium for at gestalte sindsstemninger og det som er ordløst. Hun siger om sine værker at hun ”vil gøre virkeligheden virkeligere, gøre den kropslig og samtidig abstrahere den”. Hun er interesseret i det performative, i selve maleakten, og i at undersøge og udfordre maleriets muligheder.
Anna Fro Vodder (1974) arbejder med det abstrakte billedsprog, hvor farve og form er vigtige aktører. Hun integrerer ikke sjældent fundne objekter i sine billeder, da hun er optaget af de forskellige elementers gensidige dynamiske påvirkning på billedfladen. Hun er optaget af fænomener som bevægelse, stilstand og tid. En tilbagevendende tematik for Vodder er selve den kunstneriske skabelsesproces og en fortsat dialog værkerne imellem, hvor titlerne spiller med og ofte danner broer.
Kathrine Ærtebjerg (1969) blander forskellige og modstridende udtryk: naivitet, vulgaritet, ekspressivitet, humor, spiritualitet og sødladenhed. Hun har længe arbejdet med et sprogligt lag i sine værker i form af titlerne, der spiller en større rolle end blot at være deskriptive. Malerierne hun viser indeholder alle tekst, ord eller korte sætninger, som spiller med og mod figurationen og det formelle maleriske udsagn.
Svend Danielsen er repræsenteret af Banje Rathnov, Cph.
Astrid Svangren er repræsenteret af Christian Andersen, Kbh.
Anna Fro Vodder er repræsenteret af Andersen’s Contemporary, Kbh.
Kathrine Ærtebjerg er repræsenteret af Galerie Mikael Andersen, Kbh.
Oplæsningsaftenen er støttet af STATENS KUNSTFOND og alle er velkomne.
Text in English - top right
Anna Fro Vodder: Inde-Ude-Over-Alt - Fluid Field 122 x 61 cm x 2, olie, acryl, træ og perler på tekstil, 2015
Kathrine Ærtebjerg: Du er mit spyt, min sæd, min tåre, 2015 Oil, acrylic and spray on canvas 75 x 60 cm
Svend Danielsen: Untitled (venstre). Gesso, olie & akvarel på lærred, 54 x 32 cm 2015 & Untitled (Højre). Gesso, olie & akvarel på lærred, 57 x 31 cm 2015
Svend Danielsen: Untitled (venstre), 2015 Olie, pastel, gesso på lærred 59 x 22 cm, Untitled (højre øverst), 2015 Olie, pastel, gesso på lærred 42 x 32 cm & Untitled (højre nederst), 2015 Oil on canvas on cardboard 10 x 10 cm
Svend Danielsen: Untitled (venstre E). Oil on canvas 31 x 24 cm, 2015 & Untitled (venstre R). Oil on canvas, 31 x 30 cm, 2015
Astrid Svangren: my darling river, 2015, Astrid Svangren: my darling river, 2015 oil, pen, acrylic paste, glitter, cotton and silk 202 x 150 cm