Exhibition poster by Tal R. Portraits of Albert Mertz by Susanne Mertz

BABY BABY

Albert Mertz 100 år

Selected by Tal R

31.1 - 22.2.2020

Opening: 31.01 2020 - kl. 17-20

”Jeg vil skabe en situation. Ethvert billede påvirker det rum, det befinder sig i – forandrer det og er en hændelse, der gerne skulle aktivisere beskueren. Et billede skal være en slags helvedesmaskine, der tikker aktivitet, uro, ud i rummet – og ikke kun et ligegyldigt divertissement.” 

Albert Mertz, 
Pejlinger ’66
Louisiana, 1966


Den 31. januar ville en af Danmarks væsentligste og mest banebrydende kunstnere i det 20. århundrede være fyldt 100 år. Dette markerer vi med udstillingen BABY BABY.

Værkerne på udstillingen er alle skabt af Albert Mertz (1920-1990), men udvalget og iscenesættelsen er udført af en af vor tids absolut mest markante kunstnere: Tal R. 

Tal R har med udgangspunkt i det omfattende og alsidige materiale ikke blot skabt en udstilling, men en totalinstallation, der måske bedst lader sig beskrive som netop en helvedesmaskine, der på anarkistisk og forunderlig vis aktualiserer Albert Mertz’ kunstneriske virke på en ukonventionel måde. Tal R og Albert Mertz rimer tydeligvis på hinanden.    

Værkerne til udstillingen stammer hovedsageligt fra to væsentlige private samlinger: Dels fra Susanne Mertz’ meget omfattende samling dels fra en stor Mertz-samling tilhørende Kunst På Arbejde (tidligere Kunst På Arbejdspladsen), som Knud W. Jensen var medstifter af i 1954. Galleri Tom Christoffersen ønsker at rette en stor tak til Susanne Mertz samt til direktør for KPA, Anna Krogh, for velvilligt at stille værker til rådighed.  

En helt særlig tak ønsker vi at rette til Tal R. 

Albert Mertz (1920-1990) var en yderst alsidig og respekteret kunstner, der beskæftigede sig med adskillige kunstgenrer - fra figurativt maleri til konceptuel kunst. Mertz debuterede allerede som 13-årig i 1933 og blev optaget på det Kgl. Danske Kunstakademi i 1936. I årene 1979-1990 fungerede han som professor i malerkunst samme sted. Mertz var og er bl.a. anerkendt for både sin kritiske virksomhed, sine eksperimentalfilm og i sit lange virke som billedkunstner. Han var medstifter af Linien II i 1947, udstillede på både Grønningen og Den Frie og repræsenterede posthumt Danmark på den 21. Sao Paulo Biennale, Brasilien i 1991. Albert Mertz er repræsenteret på alle store danske kunstmuseer, på Moderna Museet i Stockholm og Nasjonalgalleriet i Oslo, og i større samlinger, så som Daimler Art Collection, Tyskland. Han modtog både Eckersberg Medaillen (1964) og Thorvaldsen Medaillen (1988). Fællesnævneren for Albert Mertz’ kunstneriske virke er opgøret med det traditionelle kunstbegreb og hans ukonventionelle og alsidige arbejdsmetoder, hvilket har givet ham en helt speciel plads i dansk kunsthistorie. I anledning af Mertz’ 100-års fødselsdag arrangerer Sorø Kunstmuseum og Holstebro Kunstmuseum en stor soloudstilling, der åbner i efteråret 2020. 

BABY BABY installation view. Photo: Kristian Touborg. (1)  

Albert Mertz: Baby - Baby, 1970, Magazine photo and gouache on paper, 50 x 65 cm  

Albert Mertz: Efter vagtparaden, 1956, Oil on canvas, 75 x 60 cm. Kunst på Arbejde Collection.  

Albert Mertz: Tuborg-boogie-woogie, 1956, Oil on canvas, 35 x 42 cm. Kunst På Arbejde Collection  

BABY BABY installation view. Photo: Kristian Touborg.  

Albert Mertz: R/B OVERMALING, 1982, Gouache on cardboard, 40 x 75 cm  

Albert Mertz: Sporvogn, 1955, Oil on canvas, 100 x 145 cm. Kunst På Arbejde Collection  

Albert Mertz: Karrusel II, 1956, Oil on board, 92 x 122 cm. Kunst på Arbejde Collection  

BABY BABY installation view. Photo: Kristian Touborg. (2)