25.4 - 30.5.2015
Når man taler om Albert Mertz er der Rød+Blå og så alt det andet – dette er en udstilling af alt det andet. Eller det er et udvalg af alt det andet, for der er meget andet, og paletten er jo trods alt kun reduceret med én kombination. Det er værker lavet i årene mellem 1933 og 1988 og de to yderpunkter er betitlet henholdsvis ”Kullempere i havnen” og ”Mickey Mouse”. Derimellem møder man ”Børneleg”, ”Farvel”, ”De Gaulle” og ”K.T.A.S. Bella 9021” alle fra 1950-60erne. Fra 1978 støder man ind i ”Det tunge rum” og en del mere stramme konceptuelle værker så som ”Hvid overmaling i sort ramme”, ”hvidt kors – sølv” eller ”Brudt Kryds”. Der vises også en del tegninger som ”Da Dannebrog fra himlen faldt” fra 1964 og fotocollager som ”På vagt for rum” fra 1970. Derudover et udvalg af skitsebøger, notesbøger, udklipsbøger og den fra 1968 der ikke er nogen af delene, som der står, men simpelthen blot er en bog. En samling er blevet endevendt og foldet ud på ny, og udover de nævnte værker vises mange mange flere, såmænd også en enkelt sprællemand.
Albert Mertz – Inside Out er en udstilling af værker fra Albert Mertz datters samling. Udstillingen er den anden i en duet af Mertz udstillinger i Galleri Tom Christoffersen. Sammen med den første Rød+Blå tilbage i 2013, der udelukkende viste Mertz’ vel nok bedst kendte arbejder med det karakteristiske farvepar, giver de et indblik i en enestående privat samling af værker af en billedkunstner, hvis betydning for den danske kunsthistorie synes at blive vigtigere som årene går. Det er første gang, at flere af værkerne udstilles offentligt, mens andre af dem ikke har været det i over et halvt århundrede.
Albert Mertz (1920-1990) udstillingsdebuterede allerede 13 år gammel i 1933 og startede på det Kgl. Danske Kunstakademi i 1936. Selvsamme sted var han de sidste mange år af sit liv professor i malerkunst (1979-90). Mertz var og er anerkendt for både sin kritiske virksomhed, sine eksperimentalfilm og i sit virke som billedkunstner. Han var medstifter af Linien II i 1947, udstillede på både Grønningen og Den Frie og repræsenterede posthumt Danmark på den 21. Sao Paulo Biennale, Brasilien i 1991. Albert Mertz er repræsenteret på alle store danske kunstmuseer, på Moderna museet i Stockholm og Nasjonalgalleriet i Oslo, og i større samlinger, så som Daimler Art Collection, Tyskland. Han modtog både Eckersberg Medaillen (1964) og Thorvaldsen Medaillen (1988).
Endnu engang stor tak til Susanne Mertz.
Albert Mertz: Hvid overmaling i sort ramme, Albert Mertz: Hvid overmaling i sort ramme. Oil on cardboard and wood, 70x70 cm, 1978