current
upcoming
previous
 
home | artists | exhibitions | lectures | available works | publications | news | about

Richard Forster: Photography Products: DDR Museum, Dresden. 2014
graphite and acrylic medium on fabriano paper, 41,5cm x 29,1cm. Courtesy of Ingleby Gallery, Edinburgh

DARK MATTER

Jenny Åkerlund (S)
Richard Forster (UK)
Rasmus Rosengaard
Andreas Albrectsen

Kurateret af Andreas Albrectsen

20.9 – 18.10 2014

Klik på billederne for at se dem større

DARK MATTER viser fire kunstneres fortolkning af tegningens potentiale og kompleksitet. Titlen på udstillingen stammer fra det kosmologiske begreb ”mørkt stof”, som er en ikke-synlig og altomsluttende materie, der udgør hovedparten af universet. I udstillingens kontekst henviser titlen til den sort/hvide æstetik, der er med til at binde de fire udstillende kunstnere sammen. Et andet fællestræk er en konsekvent og tidskonsumerende arbejdsproces. En proces der fordrer en menneskelig tilstedeværelse i et udtryk der pendulerer imellem det meditative og maskinelle.

I udstillingen opleves et topografisk skifte værkerne imellem: fra undersøgelsen af den håndgribelige og rene substans i Rasmus Rosengaards monokrome grafitværker til den mikroskopiske afstand i Jenny Åkerlunds tegnede kopimaskineudsnit af månens overflade. Hos Richard Forster skifter perspektivet til en menneskelig øjenhøjde; I det private snapshot fra DDR museet i Dresden udstilles et udvalg af kameramodeller med tilhørsforhold i en svunden politisk ideologi, og hentyder til en begrænsning af synet i mere end én forstand. Hos Andreas Albrectsen handler det både om at se og om at forsvinde ind i det sete. I midten af den monumentale papirflade sammenstilles to fundne billeder, hvis motivers formelle lighed tilsammen åbner op for et associativt fantasiscenarie. Vejrfænomenet ”skypunch” (et hul i skyen forårsaget af fly) er sat ovenover motivet af en dæmnings ovale overløb. Gennem blyantstegningen forvandles de originale billeders individuelle udsagn til et symbiotisk og nyt billedforhold.

Ifølge den franske filosof Jacques Derrida er al tegning i sin essens blind*. Tegneren er blind idet han eller hun uundgåeligt må kigge på genstanden der repræsenteres (og kan på den vis ikke se hvad, der tegnes på papiret) eller også er tegnerens synsfelt rettet mod repræsentationen mens den bliver til (og er således afskåret fra virkeligheden som han eller hun tegner fra). Dette blinde punkt mellem øjet og hånden kompenseres for af hukommelsen i oversættelsesprocessen. Det er i bevægelsen mellem observationen, erindringen og forestillingen at de fire kunstnere møder hinanden på udstillingen.

* Jacques Derrida. Memoirs of the Blind. The Self-Portrait and Other Ruins.

I Richard Forsters virtuost tegnede udsnit af en glasmontre fra DDR museet i Dresden, står analogkameraerne og spejler sig ud i rummet. Et gennemgående tema i hans praksis er ’Ostalgien’, en ironisk betegnelse for den nostalgiske strømning der opstod i tiden efter DDR statens fald. Forsters tegninger forholder sig til en personlig aflæsning af et kollektivt billedmateriale, og drager paralleller mellem sociale, politiske og kunsthistoriske referencer.

I Jenny Åkerlunds serie af A4 tegninger fra forældede bogudgivelser vises udsnit af månens overflade, som den blev affotograferet inden den første månelanding i 1969. Men det er udsnit omkranset af kopimaskinens velkendte glasoverflade, hvor støvkorn har samlet sig og er med til at  lægge yderligere afstand til motiverne og stiller spørgsmålstegn ved vores forståelse af rummet som udvidet begreb.

Rasmus Rosengaards værker befinder sig i et non-repræsentativt univers. Gennem en konstellation af monokrome papirarbejder i grafit, kul og sod undersøger han de sanselige og meditative potentialer i billedfladernes organiske mørke. Rosengaard fornægter på den ene side det figurative, men efterlader samtidigt et menneskeligt præg over arrangementet og ikke mindst de individuelle papirværkers format og forgængelighed.

Udgangspunktet i Andreas Albrectsens blyantstegninger er fundendt billedmateriale. I kraft af motivernes formelle lighed åbner de tilsammen op for et associativt og foruroligende fantasiscenarie. Vejrfænomenet ”skypunch” (et hul i skyen forårsaget af fly) er sat ovenover motivet af en dæmnings ovale overløb. Albrectsen forvandler de originale billeders individuelle udsagn til et symbiotisk billedforhold. Der er en ”alt eller intethed” på spil.

Tak til Ingleby Gallery, Edinburgh and Marie Kirkegaard Gallery, Cph.

Richard Forster (UK (f. 1970) MA i visuelle teorier fra University of East London, 1995. Betydelige udstillinger tæller bl.a.  Modern, Ingleby Gallery, Edinburgh , 2014. Slow Looking: Contemporary Drawing, Tate Britain, London, 2012. Drawn from Photography, The Drawing Center, New York, 2011. Inkluderet i VITAMIN D2, Phaidon press 2013. Richard Forster er repræsenteret af Ingleby Gallery, Edingburgh

Jenny Åkerlund (SE) f. 1984) er uddannet fra Malmø Kunstakademi I 2012. Hendes udstillingsaktivitet omfatter bl.a. Art on Paper, Weatherspoon Art Museum, North Carolina, 2012. Projet Gutenberg, Galerie Jeanroch Dard, Paris, 2011. Our Origins, Museum of Contemporary Photography, Chicago, 2011. Jenny Åkerlund er repræsenteret i samlingen på Museum of Contemporary Photography i Chicago, US.

Rasmus Rosengaard  (f. 1979) er uddannet fra det Kongelige Danske Kunstakademi 2007. Seneste udstillinger omfatter ˄ƔƪǷœ på Overgaden institut for samtidskunst i 2014. Variations on Black, Marie Kirkegaard Gallery, 2013. Hans værker er blandt andet repræsenteret i Arkens permanente samling. Rasmus Rosengaard er repræsenteret af Marie Kirkegaard Gallery.

Andreas Albrectsen (f. 1986) er uddannet fra Malmø Kunstakademi i 2013. Seneste udstillinger tæller gruppeudstillingen Understrøm – ung nordisk kunst på ARoS Aarhus Kunstmuseum, 2014. 24 Spaces på Malmø Konsthall og Rummets Rymd - Species of Space på Skissernas Museum I Lund, 2013 .I 2013 debuterede han i København med soloudstillingen The End hos Galleri Tom Christoffersen.

 

 

Return to:

 
 

DARK MATTER
Installation view
Galleri Tom Christoffersen 2014
Click to enlarge

 

DARK MATTER
Installation view
Galleri Tom Christoffersen 2014
Click to enlarge

 

DARK MATTER
Installation view
Galleri Tom Christoffersen 2014
Click to enlarge

 

DARK MATTER
Installation view
Galleri Tom Christoffersen 2014
Click to enlarge

 

Jenny Åkerlund
Selenography II (no. 10)
2010 - 2014
Colored pencil and graphite powder on paper
29,7x21 cm
Click to view larger

 

Andreas Albrectsen
Monument For Fleeting Ideas
2014
Graphite and Lumocolour pencil on paper
150x120 cm
Click to view larger

 

Andreas Albrectsen
Monument For Fleeting Ideas
2014
Graphite and Lumocolour pencil on paper
150x120 cm
Click to view larger

 

Rasmus Rosengaard
Untitled
2014
grafitstøv, kulstøv, sodstøv.
112 x 141 cm 
Click to view larger

 

Jenny Åkerlund
Selenography II (no. 8)
2010 - 2014
Colored pencil and graphite powder on paper
29,7x21 cm
Click to view larger

 

Jenny Åkerlund
Selenography II (no.4)
2010 - 2014
Colored pencil and graphite powder on paper
29,7x21 cm
Click to view larger

     

Skindergade 5, 1159 Copenhagen K, Denmark
Phone: +45 33917610 / +45 26377210
galleri@tomchristoffersen.dk
Join our mailing list