Gunnar Aagaard Andersen, Størknet gestus, 1961. Udstillet hos Galerie Køpcke i 1961.

Om og omkring Galerie Køpcke

Arthur Köpcke, Albert Mertz, Gunnar Aagaard Andersen, Al Hansen, Niki de Saint Phalle, Piero Manzoni, Robert Filliou, Jean Tinguely, Eric Andersen, Joseph Beuys, Dieter Roth

Curated by Mikkel Amby

25.3 - 7.5.2022

Opening: 25.03 2022 - kl. 17-20

Om og omkring Galerie Køpcke

I 1958 bosætter den tysk-danske kunstner Arthur Køpcke sig i Danmark. Samme år åbner han sammen med sin danske kone Aase Tut Larsen Galerie Køpcke.  

Galleriet lukker allerede i 1963, men trods dets korte levetid på kun fem år kan betydningen i både samtiden og eftertiden næppe undervurderes.

Fra begyndelsen var Galerie Køpcke internationalt orienteret og blev et helt centralt mødested for avantgarden og en række kunstnere med tilhørsforhold til de internationale bevægelser Nouveaux Réalisme, Gruppe Zero og Fluxus.

På listen over kunstnere, der udstillede i Galerie Køpcke, finder man således en bred vifte af nationaliteter, med hovedvægt på tyske og franske kunstnere. To danske kunstnere, der både frekventerede galleriet og som nåede at udstille var Albert Mertz (1960) og Gunnar Aagaard Andersen (1961), hvis kunst- og livssyn var som skabt til Galerie Køpcke:

Egentlig kan Aagaard Andersen og Mertz opfattes som hinandens modsætninger. De var fælles om at ville nedbryde og befri kunsten og få den ned fra piedestalen. De subjektive følelser skule tilsidesættes for en mere objektiv tilgang til livet og kunsten. Begges udgangspunkt var nysgerrigheden og dermed undersøgelsen af andre brugbare materialer end de klassiske. Eksperimentet var sagens kerne. Men her hørte lighederne op.” (Vibeke Petersen Gether: GAaA, Strandberg Publishing, 2016, s. 452)

Udstillingens titel Om og omkring Galerie Køpcke er hentet fra Gunnar Aagaard Andersens tekst med samme titel, trykt i Billedkunst nr. 3, 1968. I teksten skriver Aagaard Andersen bl.a. om Galerie Køpcke: ”Man var straks velkommen, hvad der for malere ikke gælder i ethvert galerie. Dette var ingen forretning, det blev det aldrig. Det blev noget, som også er vigtigt, det blev et galerie, som kom til at vise de væsentlige sider af den del af den samtidige kunst, som med sit væsen måtte stå uden for forretningerne.”

Også Niki de Saint Phalle udstillede Galerie Köpcke, i 1961:

Tinguely og Niki opbyggede en hel væg i det ene af galleriets lokaler af et badekar og en cykel og hundreder af andre genstande og malede det hele hvidt som galleriet. Den ferniseringsaften måtte vi for en gangs skyld ikke drikke. Niki skød med skarpt til måls efter den store nature morte, og for hvert hul sivede rød, gul eller blå farve ned ad relieffet.” (Vibeke Petersen Gether: GAaA, Strandberg Publishing, 2016, s. 452)

Piero Manzoni udstillede både i 1960 og 1961. På den første udstilling viste han en række forskelligartede værker; monokrome, hvide flonelsbilleder, syet sammen i felter. Forseglede dåser, der ifølge etiketten indeholdt streger af forskellig længde (fra 2,85 – 18 meter). Hårdkogte æg signeret med kunstnerens fingeraftryk samt oppustede balloner med kunstnerens egen ånde, hvis pris afhang af hvor meget ånd(e), man ønskede. Året efter vendte Manzoni tilbage og udstillede denne gang bl.a. Merda d’Artista (Birgit Hessellund: Arthur Køpcke Arkivet, Aarhus Kunstmuseums Forlag, 1989, s.8)   

Om og omkring Galerie Køpcke er kurateret af Mikkel Amby og kunne ikke være blevet realiseret uden velvillighed og udlån fra både institutioner og personer. En stor tak skal derfor rettes til: HEART Herning Museum of Contemporary Art, KPA – Kunst På Arbejde, Munkerupshus, Susanne Mertz, Lone Mertz, Rikke Aagaard Andersen samt familien og familien Sevel Aagaard Andersen.

Installation view  

Installation view (3)  

Installation view (4)  

Installation view (1)  

Installation view (2)